Black Friday je tu opäť. Naozaj to potrebujeme?

Šialené zľavy. Milióny produktov, o ktorých sme ani nevedeli, že bez nich nevieme žiť. A naša neutíchajúca túžba vlastniť ich všetky. Každá minca má dve strany – má ich aj Black Friday?

Dajme si na úvod pár faktov. Podľa portálu black-friday.global za rok 2018 na Slovensku narástli predaje počas Black Friday o viac ako 650 % oproti bežnému dňu. Takýto obrovský nárast nie je ničím výnimočným, pretože napríklad v Českej Republike je to 493 %, v Poľsku 979 % a v Nemecku dokonca 2 418 %. Na Slovensku si počas zľavového víkendu kúpime 3 až 4 nové produkty a plánujeme minúť v priemere 216 €. 

justin-lim-JKjBsuKpatU-unsplash

Pojem Black Friday pochádza pravdepodobne z obdobia 50. rokov a označoval obdobie, v ktorom sa vďaka zvyšujúcim sa predajom dostali „čísla“ z červených, popisujúcich stratu, do čiernych, ktoré opisovali zisk.

V posledných desaťročiach sa však tento prvý deň „vianočných“ nákupov, za ktorý sa Black Friday považuje, čoraz viac vyznačuje masívnymi zľavami, predĺženými otváracími hodinami a obrovským nárastom online nakupovania. Najhoršie je, že sa vďaka neustále narastajúcemu konzumu z jedného dňa stáva týždeň a niekedy až mesiac, pretože nákupy pokračujú do Vianoc.

Uvedomili ste si však niekedy, že i keď nakupujete vo výpredaji tak peniaze nešetríte, ale stále míňate?

Rozumiem, že nápis s informáciou 20 %, 30 %, 50 % či dokonca 70 % zľava nám vyčarí úsmev na tvári a my si povieme, že TO, čo práve vidíme, naozaj POTREBUJEME. Ale je to naozaj tak? Hnutie Fashion Revolution vo svojom časopise uvádza, že pre štvrtinu opýtaných trvá radosť z nového kúsku len pol dňa a následne nastupujú výčitky a vina. Z toho, že „sme to zas spravili“, z toho, že si nevieme ušetriť, z toho, že nie sme dosť.... (Doplňte si svoje).

becca-mchaffie-Fzde_6ITjkw-unsplash

Myslím, že si môžeme pokojne priznať, že mnohí nakupujeme oveľa viac, ako potrebujeme, nosíme oveľa kratšie a bezhlavo vyhadzujeme. Aj preto sa pripájame k Fashion Revolution, celosvetovému hnutiu za transparentnejší odevný priemysel, ktoré nás tento rok vyzýva, aby sme sa vzdali bláznivých a zbytočných nákupov počas BLACK FRIDAY. A namiesto toho sa postavili proti odevnému priemyslu, ktorý vykorisťuje ľudí a ničí planétu. A teraz nejde len o nové oblečenie, i keď to patrí medzi najobľúbenejšie nákupy. Možno stojí za zmienku opýtať sa samých seba či „naozaj potrebujeme“ tie nové topánky, kozmetiku, domáce spotrebiče alebo ďalšie hračky pre svoje deti.

Už samotný fakt, že existuje stránka mapujúca naše správanie počas Black Friday je dôkazom toho, že tento „sviatok neukojiteľnej roztopašnosti“ predstavuje obraz doby, do ktorej sme sa dostali. Zabúdame na to, že kúpou produktov, ktoré nepotrebujeme, vysielame značkám signál, že súhlasíme s tým, že je v poriadku bezmyšlienkovite vyrábať stále nové. A to aj za cenu vykorisťovania ľudí a ohrozovania života na planéte, ktorá je našim jediným domovom.

Naučili sme sa nakupovať len tak, pretože nemáme čo robiť, nemáme koníčky a záujmy, a tak sme si z nakupovania spravili svoj hlavný zdroj dobrého pocitu. Asi by na tom nič nebolo, keby sme sa tešili z nakúpenej veci, nosili ju, milovali ju a pekne sa o ňu starali nasledujúce roky. Často je to však inak, niečo si kúpime a zabudneme na to skôr, ako si to vôbec stihneme obliecť. 

daniel-von-appen-sD1VpeflHBY-unsplash

Okrem toho si pripomeňme, že teraz ponúkajú zľavy aj značky, ktoré v marci pre COVID-19 zrušili objednávky na nové produkty a odmietli zaplatiť aj za už ušité objednávky. Takto nechali ležať skladom odhadom asi 982 miliónov kúskov odevov v hodnote 3 miliárd amerických dolárov, a to len v Bangladéši. Verte, že za tie naše zľavy niekde niekto platí veľmi veľkú daň.

Každá minca má však dve strany. Kedy je v poriadku zľavy využiť? 

Treba povedať, že veľa z nás môže naozaj čakať na vhodnú príležitosť kúpiť si napríklad nový matrac, nábytok alebo spotrebič. A práve vďaka zľavám sú pre nás tieto produkty dostupnejšie. Takže ak čakáte na zľavy, pretože si vysnívanú vec vďaka nim môžete dovoliť, myslím si, že je to úplne v poriadku a nemusíte sa za svoje nákupy hanbiť.

Nie všetky nákupy však robíme s týmto zámerom. Najčastejšie nakupovaným tovarom počas Black Friday ostáva oblečenie, topánky alebo kozmetika. Tak čo keby ste sa tento rok predtým ako si naplníte košík novými, krásnymi zbytočnosťami na chvíľu zastavili a s rukou na srdci sa opýtali sami seba „Naozaj to potrebujem?“ alebo ma len láka zvýhodnená cena a chvíľkový nával endorfínov z novej veci?

Článok pre nás pripravila Zuzka z Platformy udržateľnosti

Zdroje:

https://www.fashionrevolution.org/blackfriday/

https://www.fashionrevolution.org/covid19/

http://www.industriall-union.org/covid-19-an-existential-crisis-for-the-garment-industry

https://black-friday.global/sk-sk/