KTO VYROBIL MOJE RÚŠKO?
„Mysli globálne, konaj lokálne“.
Práve v tomto nezvyčajnom období sa ukazuje, ako premýšľame a konáme či už ako jednotlivec alebo ako národ. Slovensko sa vo svete zapísalo ako krajina ochranných rúšok, ktorá ukázala ochotu, nasadenie a silu ľudí zomknúť sa. Zo dňa na deň nám chcene, či nechcene pribudol nový kúsok oblečenia do nášho šatníka. Rúška sa na Slovensku šijú hlavne z textilu, ktorý sa dá prať a opakovane používať a dokonca sa šijú zo zbytkov látok, ktoré by sa inak vyhodili. Ale dôležité je zamyslieť sa nad otázkou kto vyrobil moje rúško? Túto otázku sa počas minulotýždňového Fashion Revolution Weeku pýtalo ľudí hnutie Fashion Revolution Slovensko, ktoré si ochranné rúško vybralo pre tento rok ako nosný symbol ich kampane.
ČO JE TO FASHION REVOLUTION?
Hnutie Fashion Revolution vzniklo po páde textilnej továrne Rana Plaza v Bangladéši 24. apríla 2013. Jeho cieľom je prispieť k systematickým reformám v módnom priemysle, ktoré zaručia vyššiu mieru transparentnosti, etickosti a udržateľnosti naprieč celým výrobným reťazcom. Každý rok sa koncom apríla počas Fashion Revolution Weeku po celom svete konajú rôzne edukatívne podujatia, swapy, módne prehliadky či iné aktivity šíriace myšlienky Fashion Revolution. Tentokrát sa presunuli aktivity siedmeho ročníka do online sveta s podporou vyše 100 krajín sveta.
#sijemeruska
Hnutie Fashion Revolution Slovensko už siedmy rok inšpiruje ľudí k angažovanosti s cieľom získať čo najviac informácií o pôvode ich oblečenia a podmienkach, v akých bolo vyrobené. Ak ste na sociálnych sieťach postrehli fotky ľudí s ceduľkou „Ušila som tvoje rúško“ a s #sijemeruska, bol to výsledok kampane Fashion Revolution Slovensko. Za symbol tohtoročnej kampane si zvolilo ochranné rúško, ako symbol spolupatričnosti a rešpektu všetkým lokálnym dizajnérom, krajčírkam a zručným ľuďom. Po vypuknutí koronavírusu reagovali rýchlo a využili svoj talent a prostriedky, aby pomohli ľudom po celom Slovensku. Potvrdili tak svoje postavenie a hodnotu v spoločnosti, ktorá v posledných rokoch opomína dôležitosť krajčírskeho remesla. My v Zemite sme sa rozhodli dať vám možnosť podporiť kúpou ochranného rúška lokálnu slovenskú značku Bagbet. A v mene celého tímu chceme vyjadriť jedno veľké ĎAKUJEME všetkým, ktorí na Slovensku ochranné rúška šijú.
Foto:Bagbet Foto: LaFlorita Foto: Rivica Foto: VivienMihalish
V rámci programu Fashion Revolution Weeku nás zaujal tiež krátky slovenský dokumentárny film Zmena je na nás (2019) z produkcie vzdelávacieho projektu Young&Eco. Film rozoberá problémy dnešného módneho priemyslu a jemu udržateľné alternatívy.
Zaujali nás aj informácie na tému ako pandémia ovplyvňuje módny priemysel na Slovensku. Slovenskí módni dizajnéri a značky postupne zatvorili svoje predajné miesta, zrušili objednávky dodávateľov, mnohí pozastavili vývoj nových produktov a kolekcií, uzatvorili svoje showroomy, krajčírky zostali doma. Pomôcť však môžeme aj sami – výdavkami na miestnej úrovni môžeme podporiť komunitu a lokálnu ekonomiku. Práve teraz nastal čas na podporu obľúbených reštaurácií v susedstve, lokálnych butikov a divadiel, ale aj módnych dizajnérov, krajčírok a šičiek. Teraz je čas na nás, aby sme pomohli tým ľuďom, ktorí nás v čase núdze podporili a neúnavne šili rúška, aby nás ochránili.