Prečo sú ekologické produkty drahšie alebo zelené svetlo na konci tunela
To je väčšinou prvá otázka, ktorá napadne nejednému skeptikovi zelených produktov. A my sa vôbec nedivíme. Prečo obrátiť celý svoj život naruby a začať žiť ekologicky? Kedysi ľudia pokladali za bláznov aj vegetariánov, o vegánoch nehovoriac. Čo krajina, to iný názor a Slovensko patrí v modernom svete stále medzi tie skeptickejšie krajiny, čo sa týka ekologického spôsobu života. Prečo to tak ale je? Veď správať sa eko znie pozitívne, šľachetne a výhodne. No jednoducho preto, že sme v minulosti mali takmer vždy hlboko do vrecka. Tento pocit nám však zostal doteraz, napriek tomu, že sme jednou z najrýchlejšie rozvíjajúcich sa ekonomík Európskej Únie. Naša platobná bilancia je v ohľade na minulé roky omnoho vyššia a my si toho môžeme dovoliť viac. Dosť ale ekonómie. Poďme sa pozrieť, čo tieto slová znamenajú v praxi a hlavne v kontexte kupovania ekologických a zelených produktov.
V minulosti sme vo výbere tovarov veľkú voľnosť nemali a aj preto máme tendenciu ostávať pri značkách, ktoré poznáme. Neuvedomujeme si ale však, že technológie idú dopredu zázračným tempom, a že nové nápady sú v dnešnom svete často tými ekologickými. Áno, ľudia si čoraz viac uvedomujú, že je potrebné niečo začať robiť a tomu prispôsobujú svoje správanie. Aj my sme schopní pridať sa a pomôcť prírode i sami sebe. Tiež sme súčasťou prírody a to, čím sa obklopíme, bude ovplyvňovať naše zdravie a zdravie našich blízkych. Peniaze sú jednou vecou, no zdravie a udržateľnosť druhou. Prečo teda stoja ekologické produkty viac?
Sú drahšie aj kvôli tomu, že nie sú stále natoľko populárne, aby sa zvýšil objem ich výroby. Zníženiu výrobných nákladov pomôže jedine zvýšený predaj. Nemôžeme však zabúdať na to, že vyššia cena v porovnaní s komerčnými produktmi nie je prípadom všetkých ekologických výrobkov. Zároveň ale platí to, že ak si na tie prírodnejšie a o niečo drahšie produkty zvykneme a zaradíme ich do bežného života, v dôsledku ušetríme. Zmena nákupného správania smerom k zelenej strane je zároveň aj zmenou myslenia.
Kvalita & Kvantita
Ak položíme kvalitu nad cenu, potrebovať toho budeme menej. To znamená, ak sa rozhodneme napríklad pre kúpu kvalitnejšieho oblečenia, ktoré ale vydrží dlhšie, v budúcnosti zaň utratíme menej peňazí, pretože nebudeme musieť nahrádzať vynosené veci tak často. Rifle za 20 eur síce potešia, no nie vtedy, ak musíme kupovať nové každý polrok. Ďalším faktorom je aj to, že cenu za nízku hodnotu produktu platí príroda a my. Lacné materiály sa často vyrábajú nedokonalými a rýchlymi procesmi za pomoci chemikálií, ktoré škodia nám i okoliu. To platí i pre stravu a ostatné veci, s ktorými sa každodenne stretávame.
Čo je to fair-trade?
To, že konkrétny produkt je ekologický, sa odráža na viacerých úrovniach jeho výroby a distribúcie. Hovorí vám niečo pojem fair-trade? Znamená to férový obchod a to, že obchodníci sú zrovnoprávnení s monopolnými dodávateľmi v danej krajine. Týmto spôsobom sa šanca predať svoje výrobky a výrobné suroviny dostáva aj k menším spoločnostiam a tým sa podporuje mikroekonomika a udržateľné hospodárstvo. Certifikáciu fair-trade môžete dnes bežne nájsť napríklad na obaloch čokolád, alebo kávy. Profit vždy bol a bude najvyšším cieľom firiem. Ekonomicky vyspelé krajiny však pomaly zrovnoprávňujú úlohu profitu a etiky. Je to akási ekonomická pripravenosť, vďaka ktorej si región môže dovoliť luxus nemyslieť iba striktne na cenu, ale i na pôvod a etiku, ktoré sa za produktom skrývajú. Pri dnešnom sľubnom zelenom trende je však veľmi možné, že čoskoro táto možnosť prestane byť luxusom – stane sa normou.
Materiál
Bez neho sa nepohneme. No ani príroda, z ktorej ho berieme spôsobmi, ktoré nie sú šetrné. Preto sú ekologické produkty naozaj budúcnosťou – prírodu využívajú zodpovedne. Takéto postupy a obnoviteľné materiály však stoja viac, no sú investíciou, ktorá sa prejaví časom. Či už ide o organické pestovanie, nepoužívanie chémie a umelých hnojív, alebo získanie dôležitých certifikátov, zodpovedné materiály a postupy jednoducho stoja viac. Balenie produktov je samostatná a pritom veľmi dôležitá kategória. Baliť produkt do jednoduchého, no nevyhovujúceho materiálu, alebo pevnej krabice z recyklovaného papiera?
Doprava
Bez tej sa už doslova nepohneme. Mnoho ekologických firiem sa snaží znižovať svoju uhlíkovú stopu, ktorá vzniká dopravou ich produktov a tento proces niečo stojí. Každý jeden faktor navyšuje kvalitu výrobku, ako celku, no taktiež aj zvyšuje jeho cenu. Ako vravíme, časom sa táto situácia ustáli a to vďaka tomu, že sme zeleným produktom dali zelenú. Firmy, zamerané na ekológiu si tiež viac vážia svojich zamestnancov a nevykorisťujú ich. Platia im viac a výsledok stojí za to. Každopádne, väčší dopyt po ekologických výrobkoch bude mať pozitívny vplyv na zmenu ceny. Firmám, ktoré takéto etické produkty vyrábajú, chamtivosť často nič nehovorí, veď inak by sa pre takúto cestu ani nerozhodli.
Podporíme vás!
Dajme obchodníkovi a výrobcovi vedieť, že o tento druh tovaru máme záujem. Pri zvýšenom dopyte o ekologické produkty obchodníci zvýšia odber týchto výrobkov a ich výrobcu tým pádom podporia. Takto môžete aj vy zmenšovať rozdiel medzi predajmi komerčných a zelených výrobkov. Svojím nákupným správaním jednoducho všetkým ukážete, že toto je to, čo chcem a svet sa o kúsok pohne. Záleží na každej individualite, na každom nákupe. Pretože čím viac z nás sa rozhodne vydať zelenou cestou, tým jednoduchšie to bude aj pre ostatných.
Podporme sa navzájom!
Neovplyvňujme iba obchodníkov a dodávateľov, ovplyvňuje svoju rodinu a blízkych. Buďme vzorom a presvedčme ďalších, že svojím správaním nielenže pomôžu svojmu životnému prostrediu, no tiež investujú do budúcnosti ďalších pokolení. A to už je naozaj šľachetné poslanie. Navyknite svoje okolie na nové veci a poučte ich o tom, prečo sa takéto správanie oplatí. Áno, cesta k znižovaniu odpadu a ekológii sa nezaobíde bez trošky osvety. Myslite na to, že zmena vždy prichádza od vás. Ak sa predsa len rozhodnete pre ten lacnejší, neekologický produkt mysliac na to, že na svete si určite ten zelený niekto kúpi, rozmyslite si to. Práve ste prišli o možnosť malým kúskom zmeniť svet. Zvyk totiž musíte budovať. Najťažšie je začať, to chápeme. No ide to hneď ľahšie, keď ten prvý krok urobíte. Nenechávajte to na nikoho iného, pretože aj toto správanie môže byť negatívnym vzorom pre ostatných. Spoločne však zmenu dosiahnuť môžeme. Ak vás doteraz trápila cena ekologických produktov, pamätajte, že z dlhodobého hľadiska ju máte v rukách najmä vy.